spacer.png, 0 kB
Start arrow Medicinska effekter
Medicinska effekter PDF Utskrift E-post
Artikelindex
Medicinska effekter
Praktiska synpunkter

Möjliga Medicinska Effekter – Forskning

Förbättra din hälsa!

Fakta:

Fisk och fiskoljor – av medicinsk expertis tidigare med ett småleende avfärdade som verkningslösa huskurer - har med ens trätt fram som något av det mest spännande och löftesrika inom området mat och medicin. Fisk, och i synnerhet fet fisk, besitter en mängd läkemedelsliknande egenskaper som kan bidra till skyddet mot en hel rad sjukdomar kopplade till immunförsvar och prostaglandiner – en typ av hormoner som fungerar som budbärare på cellnivå och deltar i regleringen av otaliga mekanismer med betydelse för olika sjukdomar. Forskarna är nu av den uppfattningen att extra värdefulla fettsyror kallade omega-3, vilka förekommer i riklig mängd i fet havsfisk, bidrar till att blockera överproduktionen av prostaglandiner och leukotriener – en annan grupp med hormoneffekt. Det förefaller som om omega – 3 fettsyrorna är utrustade med unika kemiska strukturer som griper in i de här skadliga processerna på cellnivå och blockerar den överaktivitet som annars skulle ge prostaglandinerna möjlighet att härja fritt.

Följande möjliga medicinska effekter:

  • Blodtunnande
  • Kärlskyddande
  • Motverkar uppkomsten av blodproppar
  • Sänker blodnivån av triglycerider
  • Sänker blodnivån av skadligt kolesterol
  • Blodtryckssänkande
  • Minskar risken för hjärtinfarkt och slaganfall
  • Lindrar symtomen vid ledgångsreumatism(reumatoid artrit)
  • Minskar risken för hudsjukdomar
  • Lindrar migrän
  • Antiinflammatorisk effekt
  • Stimulerar immunförsvaret
  • Förebygger cancer hos djur
  • Förbättrar astma
  • Förebygger njursjukdom
  • Ökar den mentala kapaciteten

Hjärtsjukdom: minskar risken för hjärtinfarkt och slaganfall. En nyligen Norsk genomförd undersökning konstaterar detta. Likaså en Holländsk undersökning vid universitet i Leiden under ledning av Daan Kromhout konstaterade att det räckte med så lite som 1 till 2 fiskmåltider per vecka för att minska risken för hjärt o kärlsjukdomar.

På Cancerfronten: Det antas att såväl tumörtillväxt som spridningen av dottersvulster (metastaser) regleras av prostaglandiner. En framstående forskare på området, Rashida Karmali vid Rutgers University säger: ”Alla tumörformer som studerats förefaller att producera ett övermått av prostaglandiner utifrån arachidonsyra”. Djurförsök av såväl Karmali som andra har visat att fiskfett minskar risken för cancer i bröst bukspottkörteln, lungor, prostata, och tjocktarm, förmodligen till följd av en hämmad prostaglandin – produktion. Det finns hypoteser om att den låga förekomsten av bröstcancer bland japaner och eskimåer är kopplad till den höga konsumtionen av fisk och skaldjur.

Reumatism-från tro till vetande: Såväl äldre medicinsk litteratur som folklig tradition har i åtminstonde två århundraden rekommenderat fiskolja mot olika inflammatoriska sjukdomar såsom ledgångsreumatism. Och nu har modern forskning visat att omega-3 fetter kan lindra reumatiska besvär. Joel M. Kremer, biträdande professor vid Albany Medical College, New York, fann att patienter som under 14 veckor regelbundet åt fet fisk, upplevde mindre smärta. De blev inte heller uttröttade lika fort.Ett flertal andra experter har erfarit motsvarande positiva effekter av omega – 3 fetter.

Bra för hjärnan: Judit Wurtman, har demonstrerat att aminosyran tyrosin, som förekommer i riklig mängd i fiskprotein, kan åstadkomma en kraftig ökning av signalsubstanserna noradrenalin och dopamin i hjärnan, något som gör individen mer vaken och koncentrerad. Om man står inför en krävande uppgift där man vill försäkra sig om att hjärnan fungerar optimalt, gör man klokt i att beställa fisk till lunch eller middag. Eller ta några fiskmjölstabletter. Fisk finns med i toppen av Wurtmans lista över födoämnen som skärper den mentala kapaciteten. De här effekterna på den mentala kapaciteten hänger samman med det sätt på vilket aminosyror upptas och omvandlas och har inget med fiskens omega – 3 innehåll att göra.

Feta fiskar förebygger njurcancer: Om fet fisk står på middagsbordet en gång i veckan, kan risken att drabbas av njurcancer minskas med tre fjärdedelar, det visar en stor svensk studie på drygt 61 400 kvinnor. Det är första gången som sambandet mellan konsumtion av fet fisk och njurcancer studerats, säger Alicja Wolk, professor vid Karolinska institutet. Studien publiceras i kommande nummer (2006-09-21) av medicintidsskriften JAMA (journal of the American Assocition)

Fet fisk mot prostatacancer: Forskaren Maria Hedelin vid Karolinska institutet, har undersökt 1500 svenska män och dess matvanor och jämfört med en kontrollgrupp. Resultaten ger stark stöd för hypotesen om Omega – 3 fettets nyttighet.

Vi har valt att presentera några ex. Där konsumtion av fet fisk, genom forskningsresultat bevisligen, har gett positiva resultat. Vi kan redovisa andra ex. där positiva effekter presenterats.


 
Advertisement
spacer.png, 0 kB